Een trialmotor is een speciale motor binnen de motorsport. Een trialmotor wordt gebruikt voor behendigheidsoefeningen en zijn hier speciaal voor ontworpen. De motor is vaak een lichte tweetaktmotor van 125 tot 300 cc met een zeer laag gewicht en grote bodemvrijheid. Het zadel is zeer laag gelegen en de dikke banden hebben een zeer lage bandenspanning voor een optimale behendigheid.
De bekendste merken zijn Montesa en GasGas. Daarnaast brengen ook Honda en andere Japanse merken als husqvarna motoren op de markt. Voorheen werd de markt gedomineerd met voornamelijk Britse eencilinders.
De speciaal voor de trialsport ontworpen motorfietsen zijn zeer wendbaar en speciaal bedoeld voor het hindernissenparcours. Het is de bedoeling de zeer indrukwekkende baar met meer dan manshoge voorwerpen zoals kolossale boomstammen, rotsblokken, vrachtwagens, stapels pallets, autowrakken maar ook kleine gebouwen af te leggen zonder een voet aan de grond te zetten. Trialmotoren hebben de capaciteit om tegen een loodrechte muur omhoog te rijden kan om zijn eigen as heen draaien zonder zijn achterwiel te verplaatsen. De motor zijn zo licht mogelijk ontworpen waardoor je een motorblokje op wielen krijgt. Daarnaast heeft de tank bijvoorbeeld slechts de inhoud van 1 of 1.5 liter. Meer dan genoeg voor een wedstrijd.
Het vermogen van de 125 pk levert vaak niet meer dan 17 pk. Meer is ook niet nodig want alles draait om de koppel die de motor sterk staat. Het krachtig optrekken, snel accelereren en stationair lopen zijn de key kenmerken.
De sport word vaak onderverdeeld op basis van de cilinderinhoud. Voor de jeugd worden de 50 en 80 cc motoren gebruikt en bij de volwassenen 125, 250 of 350 cc. Wedstrijden worden niet gereden op basis van cilinderinhoud, wat gewoon is bij het motorracen en motorcross. Het is dus zeer goed mogelijk dat een 280 cc tegen een 300 cc strijdt. Dit is puur gebaseerd op de wensen eisen en voorkeuren van degene die de motor bestuurd. In de praktijk blijkt dat motoren namelijk al snel te zwaar zijn.