Naast de motorfiets als hobby, zijn er ook professionele motoren die speciaal gemaakt zijn voor wedstrijdrijders. Vaak zijn dit tweewielers die niet toegestaan zijn op de openbare wegen door de exorbitante snelheden die ze kunnen halen. De belangrijkste wedstrijdmotoren zijn:
– Crossmotoren
Deze motoren zijn geheel gericht op snelheid en toegankelijkheid in verschillende terreinen. De crossmotoren zijn dan ook altijd zo licht mogelijk gebouwd, hierdoor ontbreekt bijvoorbeeld de startmotor.
– Dragracers
Eigenlijk is de Dragracer niet te vergelijken met een gewone motor. Hij kan slechts korte, rechte afstanden rijden en is dan ook geheel gericht op deze korte sprints. Naast de snelheidsduivels, is de Dragracer ook voor de techniekliefhebbers door de complexiteit een zeer geliefde motorfiets.
– Minibikes
Een kleine versie van een gewone motor, die maximaal 50 centimeter hoog is. Op de openbare weg zijn ze ten strengste verboden, dus zijn de bezitters volledig gericht op privéterreinen of circuits.
– Pitbikes
Deze motoren zijn oorspronkelijk door Honda gemaakt als kindercrossers, maar tegenwoordig zijn er ook heuse wedstrijden voor volwassenen. In Nederland is er zelfs een Nederlands Kampioenschap Pitbikes sinds 2006.
– Trialmotoren
Het doel van de trialsport is het afleggen van een hindernissenparcours zonder met de voeten de grond te raken. Doordat het zadel nauwelijks gebruikt wordt, en hij zeer hoog boven zijn wielen staat, lijkt het een motorblok met twee wielen eronder.
– Enduromotoren
Een enduromotor is redelijk onbekend bij het grote publiek. Het is in feite een pure crossmotor die ook geschikt is voor de openbare wegen. Het grote verschil zijn het kenteken, de verlichting en het grotere aantal versnellingen.
– Wegracers
De naam zegt het eigenlijk al, Wegracers zijn puur gericht op het rijden van wegwedstrijden. Pure snelheidsmonsters waar alles in het teken staat om als eerste de finish te bereiken. Het blijft wel een extreem gevaarlijke sport, doordat de kleinste fouten fataal kunnen zijn.
– Gangmaakmotoren
De Gangmaakmotor is vooral bekend van het baanwielrennen. Door de rechte zithouding vangt de bestuurder veel wind, en houdt het de achterliggende wielrenners zodoende uit de wind. Het is puur als hulpmiddel voor wielerwedstrijden en dus geen aparte tak van sport.