Het motorfietsen merk Triumph ontstond in 1886 nadat Siegfried Bettmann was geemigreerd van Neurenberg naar het Verenigd Koninkrijk. Bettman begon fietsen onder de naam Triumph te verkopen in zijn bedrijf dat S. Bettmann & Co heeette, die bedrijfsnaam wijzigde hij datzelfde jaar nog in “Triumph Cycle Company”. Later werd de naam weer gewijzigd in “New Triumph Co. Ltd.”. Een grote investeerder toentertijds was Moritz Schulte van The Dunlop Pneumatic Tyre Co, deze werd compagnon van Bettman. Mede door de invloed van Schulte begon Triumph zelf fietsen produceren. Hiervoor werd in 1888 een vabriek in Coventry gekocht, waarna in 1889 de eerste echte Triumph fietesen geproduceerd werden.
In 1896 werd ook in Neurenberg in Duitsland een fietsfabriek geopend, hier werden fietsen, schrijfmachines en motorfietsen geproduceerd. Kort hierop besloot ook de Britse vestiging naast fietsen ook motorfietsen te gaan produceren.
De eerste modellen motorfietsen werden geproduceerd met inbouwmotoren van verschillende toeleveranciers. In 1905 ontwikkelde Triumph een eigen 3 pk eencilinder motor. De allereerste motorfietsen van Triumph werden gebouwd naar ontwerpen van andere fabrikanten, wat men eigenlijk deed was een motor in een verstevigd fietsframe hangen. Vanaf 1905 nam Triumph zelf de bouw en het ontwerp van motorfietsen op zich, waarna in 1907 een grotere fabriek werd geopend. Een interessant weetje is dat de oude fabriek motorfietsen bleef produceren onder de merknaam Gloria. Dit waren goedkopere motorfietsen.
Tussen 1910 en 1913 werd het 500cc model Roadster geproduceerd. Hierbij werden nog geen versnellingen gebruikt maar een zogenaamde naafkoppeling. De motor werd ook wel bekend als het ‘free engine model’. De motor kon namelijk van het achterwiel losgekoppeld worden. Het was voor die tijd een belangrijke vernieuweing dat de motor niet elke keer meer afsloeg bij het stoppen, zodat men niet elke keer de motor moest aanfietsen. In 1913 en 1914 werd het Model C gebouwd, waarbij drie naafversnellingen werden toegepast.
Op zich liep de verkoop van Triumph motorfietsen al goed tot aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, maar door de productie van 30.000 motorfietsen voor de geallieerden kreeg deze verkoop een enorme impuls. Vooral het 550cc Model H was erg in trek. Deze motorfiets had een moderne versnellingsbak en kreeg als nel de bijnaam: Trusty Triumph.
In de jaren 20 besloot Triumph ook auto’s te gaan produceren en werd halverwege de jaren 20 een van de leidende Britse auto- en motormerken. Na de grote depressie van 1929 ging het niet goed met Triumph. Later in 1940 werd tijdens het bombardement op Coventry in de Tweede Wereldoorlog de fabriek verwoest. Er werd een nieuwe fabriek opgestart in Meriden.
In de loop der tijd zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van Triumph motoren en werden er vele motorfietsen geproduceerd voor motorraces. Er werden verschillende records gevestigd en prijzen gewonnen met triumph motors. Inmiddels er nog steeds racemotoren geproduceerd zoals bijvoorbeeld de Daytona 675 waarmee men aan Supersport wegraces mag deelnemen.
De laatste ontwikkelingen van Triumph zijn de in 2011 op de markt gebrachte Triumph Tiger 800 en de Tiger 800 XC. Deze motoren zijn voorzien van vloeistofgekoelde driecilindermotoren en gaan de concurrentie aan met de populaire 650- en 800cc allroad klasse motoren.